
Prawidłowe etykietowanie suplementów diety to fundament ochronny dla konsumentów, lecz także poduszka bezpieczeństwa dla przedsiębiorcy. Etykiety muszą bowiem zawierać wszystkie niezbędne informacje, które pozwalają użytkownikowi na świadomy wybór produktu, jak i chronią przedsiębiorcę przed rezultatami błędów popełnionych przez konsumenta. Sprawdź, jakie informacje należy bezwzględnie umieścić na etykiecie!
Prawidłowe etykietowanie – zgodne z prawem i efektywne
Prawidłowe etykietowanie suplementów diety to nie tylko wymóg prawny – to element budujący zaufanie konsumenta. Z tych właśnie powodów etykiety muszą być zgodne z obowiązującymi regulacjami w danym kraju, gdyż ich rola we współczesnym świecie jest nieprzeceniona, jak i wykonane w taki sposób, aby nie budzić żadnych zastrzeżeń i nieścisłości. To zatem forma ochrony konsumenta, który dzięki etykiecie zna sposób np. dawkowania suplementu, jak i dla przedsiębiorcy, gdyż zabezpiecza się w ten przed roszczeniami spowodowanymi błędnym użyciem produktu.
Jakie są najważniejsze wymagania względem etykiet na suplementy?
Etykiety na suplementy diety muszą spełniać szereg wymagań prawnych i informacyjnych. Część z nich opisaliśmy poniżej.
- Porcja zalecana do spożycia – etykieta powinna jasno określać zalecaną dzienną porcję produktu, niezbędną do uzyskania optymalnych korzyści zdrowotnych oraz uniknięcia potencjalnych skutków ubocznych związanych z przedawkowaniem.
- Określenie „suplement diety” – termin „suplement diety” musi być wyraźnie widoczny na etykiecie specjalnie po to, aby każdy konsument mógł odróżnić ten konkretny produkt od leków i innych produktów spożywczych.
- Ostrzeżenia słowne:
- dotyczące nieprzekraczania zalecanych dawek – etykieta powinna ostrzegać przed ryzykami związanymi z przekroczeniem zalecanej dziennej dawki. Taka informacja chroni przed nadużyciem produktu i potencjalnymi negatywnymi skutkami zdrowotnymi;
- inne ostrzeżenia dotyczące zdrowia – etykieta musi zawierać także specyficzne ostrzeżenia dla osób szczególnie narażonych na ryzyko stosowania, np. kobiety w ciąży, osoby przyjmujące wyselekcjonowane leki na receptę, czy osoby z określonymi schorzeniami.
- Dwa oświadczenia:
- o niemożności zastąpienia przez suplementy prawidłowej diety – suplementy nie mogą zastąpić zrównoważonej i zróżnicowanej diety. Informacja ta powinna być jasno zaznaczona na etykiecie. Rozwiązanie to promuje odpowiedzialne korzystanie z suplementów jako dodatku do zdrowego stylu życia, a nie jako substytutu pełnowartościowego odżywiania;
- o przechowywaniu w miejscu niedostępnym dla dzieci – informacja o przechowywaniu suplementów w sposób bezpieczny i poza zasięgiem dzieci, zapobiega przypadkowemu spożyciu przez najmłodszych.
- Pełen skład produktu – to kolejna obowiązkowa pozycja na etykiecie, dzięki której konsumenci mogą zidentyfikować wiele potencjalnych alergenów oraz istotnych dla zdrowia (chcianych lub niechcianych) substancji czynnych.
- Wystrzegaj się informacji, że dany suplement w jakimkolwiek stopniu wpływa na choroby, czy to poprzez zmniejszenie jej nasilenia, czy zupełne wyleczenie.
Jak zatem widzisz, etykiety na suplementy nie powinny na pierwszym miejscu stawiać stylistyki – najważniejsza jest treść istotna dla konsumenta, która chroni zarówno jego zdrowie, jak i Twoje dobro. Zachęcamy do wyboru odpowiednich drukarni – tylko w ten sposób etykieta będzie i ładna, i efektywna.

