Artykuły sponsorowane – czym są i do czego służą

Sprawdź czym są artykuły sponsorowane i do czego można wykorzystać tę formę promocji

Artykuły sponsorowane są jedną z obecnie najchętniej stosowanych technik marketingowych. Wprowadzają odpowiednie treści w obszar zainteresowań czytelnika, budując u niego świadomość marki, a jednocześnie wzmagając ruch na stronie docelowej zleceniodawcy. Odbiorcy contentu internetowego często, delikatnie mówiąc, nie przepadają za reklamami i używają dodatkowego oprogramowania skutecznie je blokującego i tutaj z pomocą przychodzą właśnie artykuły sponsorowane, w delikatny sposób promujące daną markę, bloga, stronę firmową, sklep lub witrynę internetową. 

Czym jest artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to ciekawe teksty tematyczne, zawierające informacje branżowe, powiązane ze stroną internetową zleceniodawcy. Są one najczęściej umieszczane na serwisach tematycznych, co wiąże się z dobrym pozycjonowaniem przez Google. Nie muszą być zamieszczane w formie pisanej, często są to filmy (np. na YouTube, TikTok), podcasty, posty na social media typu Facebook czy Instagram oraz infografiki. Jednakże, gdy wziąć pod uwagę rentowność i trwałość takiej promocji, najkorzystniejszym narzędziem marketingowym pozostaje sponsorowany wpis na blogu, a także artykuł w formie tradycyjnej, drukowanej, zamieszczony w gazecie lub magazynie tematycznym, lub branżowym. Należy wziąć pod uwagę rodzaj odbiorcy, do którego treści są kierowane. Dla niewymagającego masowego odbiorcy, zorientowanego na krótkie i skondensowane informacje, odpowiednie będą posty w formie żartobliwej, listy podające w punktach cechy opisywanego produktu, krótkie formy tekstowe, lub wideo, podawane chętnie i często dalej. Bardziej wymagający potencjalny klient będzie oczekiwał dłuższego tekstu, którego sednem będzie dokładna analiza tematu, opis produktu, jego rodzaje, porównania itd. Długie formy tekstowe wymagają poświęcenia dużej ilości czasu i zasobów, a ponieważ umieszczane są na portalach o wysokim autorytecie w danej dziedzinie, stanowią formę inwestycji, której zadaniem jest zwiększenie ruchu na domenie firmy, a w konsekwencji lepsze pozycjonowanie na SEO. Treść artykułu powinna być, przede wszystkim, wartościowa, co buduje wiarygodność i pozwala na zdobycie uznania potencjalnego klienta. 

Gdzie publikować?

Należy wybrać stronę odpowiadającą tematyce czy branży, z którą związany jest artykuł. Styl tekstu i jego poziom merytoryczny musi być dostosowany do innych treści znajdujących się na witrynie. Warto jest zwrócić uwagę na popularność portalu w mediach społecznościowych oraz liczbę użytkowników, regularnie go odwiedzających. Weryfikacja witryny pod względem statystyk, jej wieku oraz linków przekierowujących pozwoli ustalić, czy proponowana przez usługodawcę cena nie jest zawyżona. W celu pozyskania klientów na rynku lokalnym dobrze jest zamieścić artykuł sponsorowany na portalach związanych z obszarem, na którym firma operuje. Lokalne gazety lub magazyny w formie drukowanej będą także dobrą inwestycją. Platformami pośredniczącymi, na których można znaleźć domeny odpowiadające publikacjom branżowym, są np. WhitePress czy Linkhouse. Zlecenie publikacji jest bardzo proste i ogranicza się do dostarczenia samego artykułu, wyboru domeny, na której widoczny będzie tekst oraz opłacenia usługi. 

Rodzaje artykułów sponsorowanych

Artykuł sponsorowany może przybrać formę:

  • artykułu eksperckiego — charakteryzuje go wysoka jakość, szczegółowość omawianego tematu. Podawane są w nim opracowania źródłowe, badania, na których opiera się autor, wypowiedzi ekspertów w danej dziedzinie. Wyczerpuje temat, z którym jest związany. Publikowany jest na blogach specjalistycznych i stronach branżowych, odwiedzanych przez określone grono użytkowników.
  • artykułu nawiązującego — którego forma jest skierowana do szerszej grupy odbiorców, informacje nie są tak szczegółowe, a na pewno niewyczerpujące danego tematu. Zawiera delikatne nawiązanie do produktów czy usług firmy, w odpowiednim kontekście, bez nachalnej reklamy, która mogłaby dać wynik odwrotny do pożądanego i negatywnie wpłynąć na wiarygodność podawanych treści.  
  • artykułu reklamowego — który jest najprostszą formą artykułu sponsorowanego. Zawiera bezpośrednie linki do strony lub sklepu reklamodawcy i promuje produkty, lub usługi firmowe.

Co wziąć pod uwagę pisząc artykuł sponsorowany?

Podstawowym kryterium jest wybór tematu artykułu, który powinien stanowić odpowiedź na pytanie wpisane w wyszukiwarkę (domyślnie Google). Prawdopodobieństwo odwiedzenia strony przez szukającego informacji jest tym większe, im bardziej podana fraza odpowiada na zadane przez niego pytanie. Jeśli poszukuje odpowiedzi na pytanie “jakie są różnice w produkcji herbaty zielonej chińskiej i japońskiej”, to nie będzie oczekiwał informacji dotyczących rozwoju plantacji krzewów herbacianych na przestrzeni wieków i rozprzestrzeniania się tego napoju na świecie, ale konkretnej informacji dotyczącej różnic i podobieństw w technice produkcji obu rodzajów herbat. Właściwie napisany tekst odpowiada na potrzeby czytelnika, służy poradą, omawia dane zagadnienie mniej lub bardziej szczegółowo, podaje wskazówki, które czytelnik może łatwo zastosować do rozwiązania swojego problemu. Sposób przekazywania informacji będzie zależał od wyboru związanego z rodzajem artykułu. Powinien być napisany prostym i przystępnym językiem, a jednocześnie w sposób profesjonalny opisywać dane zagadnienie. Wpływ na czytelność i przyswajalność artykułu ma również budowa tekstu — dobrze jest zastosować odpowiednie nagłówki, akapity i formatowanie. Można zamieścić w nim zdjęcia oraz infografiki odpowiadające omawianej tematyce. Tekst musi być napisany poprawnie gramatycznie, stylistycznie i ortograficznie, a każde odchylenie od reguły może być odebrane jako brak profesjonalizmu ze strony firmy, dla której tekst został napisany i do której odsyła. Nie może nachalnie reklamować produktu lub usługi. Nawiązanie do firmy powinno znaleźć się na końcu artykułu w kontekście polecania usług w danej branży. Artykuł musi być spójny z przesłaniem marki. Należy zadbać o jego jakość, ponieważ stanowi wizytówkę firmy, a od tego zależeć będzie to, czy odbiorca odwiedzi docelową stronę internetową.

Do czego służą artykuły sponsorowane

Stosowanie tego rodzaju publikacji jest wskazane ze względów marketingowych. Budują one profesjonalny wizerunek firmy, a jeśli pojawiają się regularnie, pozwalają na pozyskanie nowych klientów. Merytoryczne, ciekawie napisane teksty wystawiają pozytywną i profesjonalną wizytówkę firmie, dzięki czemu pojawiają się kolejni klienci i wzrasta zasięg oddziaływania marki. Dzięki artykułom sponsorowanym czytelnicy bardziej przychylnie odbierają daną firmę, są bardziej skorzy do odwiedzenia strony internetowej czy sklepu, a wszystko to bez nachalnej reklamy, z jaką mogą się spotkać w tv lub na ulubionych kanałach YouTube. Jest to jeden z najbardziej wydajnych i najtańszych sposobów na przyciągnięcie nowych klientów. Samodzielny wybór kilku witryn na raz, powoduje obniżenie kosztów względem wysiłku włożonego w przygotowanie tekstu i poszukiwanie platform branżowych lub blogów tematycznych. Koszt w postaci kilkunastu do kilkuset złotych nie jest wielkim wydatkiem nawet dla firm jednoosobowych. Artykuł sponsorowany to narzędzie, którym posługują się również większe firmy, a nawet korporacje. 

Cel pisania artykułu

Artykuły sponsorowane są publikowane przez firmy w różnych celach:

  1. cel sprzedażowy: za pośrednictwem portalu branżowego ściągani są na docelową stronę firmową nowi klienci, których można w ten sposób przekonać do zakupienia danego produktu czy usługi;
  2. zwiększanie zasięgu marki i budowanie jej świadomości: dotyczy głównie firm, które stawiają pierwsze kroki, są na etapie zdobywania nowych klientów lub skalowania biznesu;
  3. budowanie pozycji na rynku: renoma mało znanej firmy zostaje automatycznie podniesiona w momencie ukazania się publikacji na poważanym portalu branżowym lub tematycznie związanym z jej profilem (najczęściej dotyczy marek wschodzących lub zagranicznych, które dopiero wchodzą na rynek);
  4. cel wizerunkowy: firma poprawia swój wizerunek lub kreuje go, dzięki wartościom, które przedstawia wydawca artykułu.

Jaką kwotę przeznaczyć na artykuły sponsorowane?

Czynniki, które mają wpływ na ten etap, to:

  • ustalony na ten cel budżet początkowy, 
  • wybrane portale/platformy/blogi branżowe lub tematyczne o ustalonej renomie, które będą publikowały firmowe artykuły sponsorowane, 
  • ruch na stronie.

Kroki, które należy poczynić w ramach ustalania docelowej kwoty na artykuły sponsorowane obejmują:

  1. wyszukanie 100 najlepszych stron, które akceptują tego rodzaju teksty,
  2. przefiltrowanie tych stron/platform ze względu na ruch,
  3. wysłanie e-maili z pytaniem o cenę, począwszy od portali o największym ruchu,
  4. ustalenie miesięcznego budżetu na ten cel,
  5. wybór 10 najwyżej znajdujących się na liście portali i ustalenie zwrotu inwestycji po miesiącu od publikacji artykułu sponsorowanego na każdym z nich,
  6. powtarzanie kroku nr 5 co miesiąc i w konsekwencji, ustalenie kwartalnego zwrotu z inwestycji.

Powyższe kroki pozwolą na obliczenie kosztów związanych z regularną publikacją artykułów sponsorowanych. 

Artykuł sponsorowany jako wersja reklamy

Tego rodzaju tekst jest subtelną, a jednak bardzo skuteczną wersją reklamy, dzięki której można zrealizować wielokierunkowe cele firmy związane z content marketingiem. Od zwykłej reklamy różni się formą i kontekstem. Skuteczne treści marketingowe są owocem dokładnej analizy tego, co chce się osiągnąć za pomocą artykułu sponsorowanego oraz analizy profilu odbiorców danego portalu lub strony na mediach społecznościowych. Kluczowe jest tutaj pojawienie się odpowiednich treści we właściwym miejscu i czasie, które będą pomocne i wartościowe dla nowych odbiorców, a w efekcie mogą przynieść duży zwrot z inwestycji. Wartościowe treści pozwolą na zdobycie uznania i zaufania użytkownika, a także zbudują wiarygodność związaną z promocją marki. Publikacja artykułów sponsorowanych musi iść w parze z doborem odpowiedniej grupy docelowej, do której trafią przekazywane informacje. Należy zatem rozważyć pozytywne i negatywne strony takiej formy reklamy branżowej i podjąć odpowiednie działania, przedstawione w tym artykule.

Scroll to Top