Jeśli firma upada, ale jej podstawowa działalność nadal jest rentowna, warto rozważyć restrukturyzację. Może ona obejmować renegocjację długów, zmianę modelu biznesowego lub reorganizację operacji. Jeśli to nie pomoże, wówczas dopiero może zostać ogłoszona upadłość gospodarcza. Choć jest przykrym wydarzeniem, nie oznacza jednak końca świata. Jak po takim procesie odzyskać wiarygodność kontrahentów? Czy jest to w ogóle możliwe?
Działanie firmy po upadłości – jak się do tego zabrać?
Co oznacza dla biznesmena upadłość gospodarcza? Przede wszystkim należy zacząć od tego, że można ją ogłosić w sytuacji niewypłacalności. Wymaga wszczęcia postępowania w rejonowym sądzie gospodarczym właściwym dla miejsca prowadzenia działalności. Wniosek o jego rozpoczęcie należy złożyć w ciągu 30 dni od dnia, w którym wystąpiła niewypłacalność. Sąd wstrzymuje się z rozpoznaniem wniosku o ogłoszenie upadłości do czasu wydania prawomocnego orzeczenia w sprawie wniosku restrukturyzacyjnego.
W przypadku ogłoszenia upadłości firmy, pracodawca powinien zgłosić w ZUS wyrejestrowanie wszystkich pracowników z ubezpieczenia społecznego i ubezpieczenia zdrowotnego w ciągu siedmiu dni od dnia ustania ich stosunku pracy. Cały majątek firmy zmieniany jest w masę upadłościową, która przechodzi pod zarząd syndyka. Masa jest spieniężana, co ma za zadanie pokryć roszczenia wierzycieli oraz koszty samego postępowania.
Upadłość – i co dalej?
Co istotne – ogłoszenie bankructwa firmy nie wiąże się z jakimkolwiek zakazem prowadzenia działalności gospodarczej. Chociaż traci się wszystko, można na nowo rozpocząć działalność pod innym szyldem. Oczywiście takie wydarzenie będzie mieć negatywny wpływ na reputację. Jeśli natomiast firmę od upadku uratowała restrukturyzacja, wpływ ten będzie mniejszy. Należy w takiej sytuacji znaleźć nowych inwestorów lub kredytodawców oraz dostosować ofertę w sposób dopasowany do aktualnych potrzeb rynku. Choć nie będzie to proste, jednak w chwili obecnej funkcjonuje wiele banków oraz spółek finansowych, które są skłonne dawać przedsiębiorcom „drugą szansę”.
Istotne jest przywrócenie reputacji. Upadłość gospodarcza przedsiębiorcy zawsze ją nadszarpuje, zaś jej odzyskanie może być procesem długotrwałym. Co może w nim pomóc? Przede wszystkim transparentność i komunikacja. Należy otwarcie mówić o tym, co spowodowało brak płynności finansowej – zarówno klienci, jak i kontrahenci cenią sobie szczerość i mają zaufanie do kogoś, kto nie unika mówienia o przeszłych problemach.
W budowaniu reputacji pomagają także działania społeczne – inicjatywy charytatywne, wspieranie lokalnej społeczności, sponsoring itp. Oczywiście nawiązywanie współpracy z kontrahentami, którzy nie wiedzą o wcześniejszej upadłości, również może pomóc w rozwijaniu nowej firmy.
O czym należy pamiętać po upadłości?
Najlepiej uczyć się na błędach, toteż gdy masz już za sobą upadłość, warto przeanalizować, co doprowadziło do takiej sytuacji. Będzie to bezcenną wskazówką na przyszłość, dzięki której możliwe stanie się uniknięcie ponownej, niekomfortowej sytuacji tego typu. Opierając się na swoich poprzednich doświadczeniach, łatwiej uniknąć problemów.
Pamiętaj również o tym, że upadłość firmy to ostateczność – oznacza jej koniec. Dlatego zawsze warto starać się walczyć o nią do samego końca. KMR Restrukturyzacje powstało właśnie po to, aby pomóc Ci w osiągnięciu tego celu. Zajmujemy się pomocą dla firm pogrążonych w kryzysie, zaś nasze wieloletnie doświadczenie oraz wiedza przepisów prawnych sprawiają, że zawsze jesteśmy w stanie zaproponować najlepsze rozwiązanie dla danej sytuacji. Wspieramy naszych Klientów, pomagając im przetrwać trudny okres i koncentrując się na uzyskaniu najlepszych rezultatów prowadzonych działań w najkrótszym możliwym czasie.
Dzięki nam kryzys nie musi doprowadzić Twojej firmy do upadłości. A ponieważ w takiej sytuacji każda chwila ma znaczenie, nie wahaj się, tylko skontaktuj z nami mailowo lub telefonicznie już dzisiaj!