Współczesna gospodarka dawno wymknęła się poza ramy lokalne i krajowe. Podstawą wymiany handlowej są obecnie kontakty międzynarodowe. Taki model działania stwarza wiele szans, ale niesie za sobą także wyzwania – m.in. te związane ze sprawną, ustandaryzowaną komunikacją. Rozwiązaniem, które ją umożliwia, jest wdrożenie EDI. Warto poznać szczegóły.
Co to jest EDI?
EDI (Electronic Data Interchange) to elektroniczna wymiana danych. Właśnie tak określa się system, który służy do komunikacji w obszarach B2B oraz B2G, w zakresie przekazywania różnego rodzaju dokumentów w formacie cyfrowym. Dzięki EDI możliwe są przede wszystkim:
- sprawna wymiana informacji w łańcuchu dostaw logistycznych;
- precyzyjne zarządzanie Master Data;
- tworzenie, rejestrowanie i przesyłanie e-faktur w formatach cyfrowych, np. XML czy EDIFACT.
Co ważne, EDI jest stosowane właściwie na całym świecie. Dlatego zyskuje szczególne znaczenie przy międzynarodowej wymianie handlowej.
EDI w handlu międzynarodowym – jakie ma znaczenie?
Międzynarodowa wymiana handlowa oznacza konieczność skoordynowania potężnej ilości procesów administracyjnych i organizacyjnych. Każdy rynek ma przecież inną specyfikę. Kluczową rolę pełni usprawnienie łańcucha procesów logistycznych – tak, aby zaplanowane działania wpisywały się w lokalne regulacje, a jednocześnie były transparentne dla wszystkich zaangażowanych podmiotów. Muszą być prowadzone w sposób pozwalający, aby informacje przepływały szybko, bezbłędnie i zapewniały sprawne zarządzanie na każdym etapie realizowanej dostawy.
Stąd właśnie pojawia się potrzeba ustandaryzowania komunikacji oraz jej cyfryzacji. Sprawna współpraca z partnerami z zagranicy nie może się odbyć bez zapewnienia zautomatyzowanego kanału przesyłu informacji w czasie rzeczywistym. Dlatego należy ją oprzeć o system wymiany danych, który można zintegrować z tym stosowanym przez wielu różnych partnerów – np. w oparciu o formaty danych GS1 EANCOM®, UN/EDIFACT oraz standardy identyfikacyjne, np. GLN, GTIN i SSCC. To właśnie na nich bazuje system EDI. Odpowiednio wdrożony pozwala więc lepiej odnaleźć się w świecie rozliczeń na skalę międzynarodową.
Jak wdrożyć EDI, aby ułatwić sobie międzynarodową wymianę handlową?
Chociaż standardy EDI mają globalny charakter, mogą się nieco różnić w różnych zakątkach świata. Tę lokalną specyfikę trzeba znać oraz rozumieć. Przykładowo w Niemczech czy Francji jest stosowany protokół X400, a w innych państwach – odmienne rozwiązania.
To jeden z powodów, dla których wdrożenie EDI warto powierzyć doświadczonemu partnerowi. Na jakie cechy zwrócić szczególną uwagę, aby współpraca była satysfakcjonująca. Warto zaufać takiemu, który:
- działa na skalę międzynarodową, więc dobrze rozumie niuanse funkcjonowania EDI na różnych rynkach i umie dostosować do nich przygotowane rozwiązania;
- ma rozległą sieć gotowych połączeń z sieciami handlowymi, dystrybutorami oraz producentami w wielu krajach Europy;
- pomoże dostosować rozwiązania EDI do specyfiki Twojej działalności, jej skali czy charakterystyki branży.
Partnerem, któremu ufa wielu polskich przedsiębiorców, jest np. EDITEL – lider rozwiązań EDI w Europie, z ponad 40-letnim doświadczeniem we wdrażaniu tych systemów w firmach o różnych profilach. Eksperci takiej klasy wskażą rozwiązania, dzięki którym Twoja firma lepiej odnajdzie się na rynku międzynarodowym i będzie mogła skutecznie konkurować z innymi podmiotami. Warto więc rozważyć współpracę ze specjalistami i pchnąć swój biznes na szersze tory.